BALI
TOURISM
 

     

ENGLISH 

 
 
 

  Home

  Afstandstabel Bali

  Airport Bali

  Balinese Bevolking

  Bussen/ Bemo's Bali

  Feestdagen op Bali

  Fietsen op Bali

  Geld en Pinnen

  Homestay Bali

  Hotels

  Kaart van Bali

  Klimaat

  Reisdocumenten

  Taxi's op Bali

  Vaccinaties

  Winkelen/ shoppen
 

  Bestemmingen

  Amed

  Batubulan

  Belimbing

  Candidasa

  Canggu

  Denpasar

  Gilimanuk

  Jatiluwih

  Jembrana

  Jimbaran

  Klungkung

  Kuta

  Legian

  Lovina

  Munduk

  Nusa Dua

  Padang Bai (ferry Lombok)

  Pemuteran

  Sanur

  Seminyak

  Sibetan

  Sidemen

  Singaraja

  Tenganan

  Tuban

  Ubud

  Nusa Lembongan Eiland

  Lombok

  Gili Eilanden
 

  Belangrijke Tempels

  Agung Pulaki

  Brahma Vihara Ashmara

  Goa Lawah

  Gunung Kawi

  Lempuyang Luhur

  Perancak Tempel

  Pura Besakih

  Rambut Siwi

  Taman Ayun

  Tanah Lot

  Tirta Empul

  Ulan Danu Bratan

  Uluwatu
 

  Trekpleisters

  Allerduurste koffie

  Apenbos

  Balinees Nieuwjaar - Nyepi

  Barat National Park

  Barong Dans

  Erica op Reis: High 5 Rehab

  Erica op Reis: Ketut Liyer

  Gitgit Waterval

  Gunung Agung (vulkaan)

  Gunung Batur (vulkaan)

  Hanengevecht

  Kecak Dans

  Menjangan Eiland

  Olifantengrot

  Olifanten Park

  Safari & Marine Park

  Sawa's en Rijst

  Stranden van Bali

  Treetop Adventure Park

  Waterbom Park - Kuta

  Waterpaleis

  Wild Water Rafting

  Zeeschildpadden (Opvang)
 

  Overige

  Reisaanbiedingen

  Links

  Contact
 

 

 


 

PURA BESAKIH

"Dit is de moedertempel en tevens de heiligste tempel van bali. hier moet je echt doen wat er wordt gezegd of gedaan, anders worden ze heel boos. Wij hebben netjes gebeden voor de goden, en toen kregen wij rijst op ons voorhoofd. Dit was voor een helder denkvermogen. Daarna mochten we de tempel betreden, alleen mensen die hadden gebeden mochten naar binnen."

De hoofdingang
De hoofdingang van de Pura Besakih

               De Pura Besakih is de grootste tempel en de ligt Pura in het midden van Bali. De Pura Besakih tempel is verreweg de belangrijkste en grootste tempel van Bali en wordt ook wel de Moedertempel genoemd. De hindoeïstische tempel ligt op de hellingen van de vulkaan Gunung Agung. Het is een heilig tempelcomplex gelegen op een berg en bereikbaar door een lange trap. Het dateert van de 14de tot de 18e eeuw. De tempel is voornamelijk opgebouwd uit donkere lavasteen.
De tempel bestaat uit circa 200 bouwwerken, verdeeld over 30 complexen en op een lengte van één kilometer. Ze zijn verdeeld over verschillende terrassen met meerdere Meru's en paviljoens.
Dit complex drukt het essentiële geloof uit van de Balinezen, bekend als Tri Hita Kirana, wat betekent dat het leven op aarde moet worden geleefd en bewaard, in evenwicht en harmonie tussen mens en God, mens en maatschappij en zijn medemens, en de mens en zijn natuurlijke omgeving.
In de vierde maanmaand van de Balinese kalender (maart/april) vindt het belangrijkste feest plaats. Uit alle delen van het eiland komen ze dan naar Besakih voor offers. Dan zijn sommige delen van het complex voor toeristen afgesloten. Tijdens Odalan (de verjaardag van de tempel) wordt de tempel uitgebreid versierd. Odalan wordt gevierd op elke 210e dag.

Het is verplicht om een sarong te dragen zodat men bedekt genoeg gekleed is. Daarnaast wordt het dragen van een selendang ook op prijs gesteld.

Het tempelcomplex met hoofdingang.
Het tempelcomplex met hoofdingang

Het tempelcomplex ligt op ongeveer 1.000 meter hoogte. De grootste en belangrijkste tempel is de Pura Penataran Agung, of de "Grote Tempel van Staat" is het centrale deel van het tempel complex en het is de belangrijkste plaats op Bali om de goden te aanbidden.
Deze tempel is gebouwd op zes terrassen. Trappen op de helling bieden toegang tot het eerste niveau van de tempel. De ingang wordt gemarkeerd door twee vleugelvormige pilaren, een traditioneel gespleten poort. Achter deze poort bevindt zich een binnenplaats, via welke de overige niveaus van de tempel kunnen worden bereikt. Helaas mogen alleen Hindoes de Pura Penantaran Agung binnen. Maar andere tempels in de Purah Besakih zijn wel toegankelijk voor toeristen.

Er loopt een duidelijk aangegeven route door het tempelcomplex, welke je niet mag verlaten. Daarbij mogen ook alleen gelovigen de grote trap naar de ingang gebruiken.

Met een beetje geluk tref je Hindoes die in kleurige kleding offers van voedsel en bloemen brengen. Ook zijn er veel Balinezen die regelmatig heilig water halen voor de rituelen in hun dorp. Dit heilige water is een symbool van goddelijke aanwezigheid bij hun rituelen. Vanaf het tempelcomplex kijk je uit over heel Zuid-Bali. Omdat de Pura Besakih zo'n belangrijke tempel is, is er altijd een drukte van jewelste.

 

Er loopt een duidelijk aangegeven route door het tempelcomplex, welke je niet mag verlaten. Daarbij mogen ook alleen gelovigen de grote trap naar de ingang gebruiken. Met een beetje geluk tref je Hindoes die in kleurige kleding offers van voedsel en bloemen brengen. Ook zijn er veel Balinezen die regelmatig heilig water halen voor de rituelen in hun dorp. Dit heilige water is een symbool van goddelijke aanwezigheid bij hun rituelen. Vanaf het tempelcomplex kijk je uit over heel Zuid-Bali. Omdat de Pura Besakih zo'n belangrijke tempel is, is er altijd een drukte van jewelste.

Over de oudheid van de tempel bestaan veel meningsverschillen. De eerste verhalen over de Pura Besakih stammen echter uit de 8e eeuw. Het tempelcomplex heeft door de jaren heen al veel moeten doorstaan. Tijdens een aardbeving in 1917 stortte de tempel compleet in en bij de laatste vulkaanuitbarsting van de Gunung Agung in 1963 raakte de Pura Besakih ook beschadigd. Inmiddels is de tempel weer gerestaureerd.

Let op de zogenaamde tempelwachters. Zij proberen je wijs te maken dat je de tempel alleen onder hun begeleiding mag bezoeken. Ze proberen geld te verdienen aan de toeristen en vragen hier soms absurde bedragen voor. Je bent echter altijd vrij om de tempel op eigen gelegenheid te bezoeken, zolang je de Balinezen maar respecteert bij hun rituelen. Je hebt op Bali nergens zoveel last van opdringerige gidsen en verkopers als bij deze tempel, dus wees gewaarschuwd!

Uit een reisverslag:

"Na nog een uur rijden waren we bij de Besakih tempel. Daar mochten we alleen naar binnen met een sarong. Gelukkig hoefden Maaike en Frank nog geen lange sarong want die hadden we niet bij ons, maar Frank wilde dat ook absoluut niet.
De Besakih tempel is een groots complex met wel 35 tempels, verdeeld over zeven over elkaar heen gestapelde terrassen, op de hellingen van de Gunung Agung de hoogste berg van Bali. Het is de grootste en belangrijkste tempel voor de Balinezen.
De Balinezen geloven dat hier de geesten van hun voorouders leven. De tempel is in de late 8ste eeuw opgericht. Tijdens de aardbeving van 1917 werd het complex op twee schrijnen (torens) na geheel verwoest. In de 20ste eeuw werd het gedeelte voor gedeelte gerenoveerd. Bij de ingang op de grote trap staan rechts de Kwade Geesten (beelden met een boeventronie) en links de Goede Geesten (met een zacht sereen gelaat)
De belangrijkste plek van de tempel is de binnenplaats met een driedubbele lotusschrijn gewijd aan drie hindoegoden Brahma (vuur, schepper), Shiva (wind, vernietiger) en Vishmu (water, beschermer).
De daken van clantempel zijn met zwarte palmvezels en vergulde dakpunten gerestaureerd.
De hoge meru (pagodes) zijn schrijnen voor vergoddelijkte koningen, voorouderlijke geesten en natuurgoden.
We waren verplicht een gids te nemen. De gids vertelde o.a. dat de bevolking verdeeld wordt onder vier kasten. In volgorde van belangrijkheid: priesters, koningen, burgers en als laatste de boeren. Jullie snappen wel dat wij deze kasten indeling niets vinden.
De pagoden hebben meru’s van stro waarvan het aantal overeenkomt met de kaste van de gelovigen. Zo is een pagode met één meru de plaats waar de allerlaagste kaste komt bidden, terwijl die met elf meru’s voorbehouden voor de prinselijke families.
Een crematie is een groots gebeuren, zoals we al eerder schreven. Het blijkt dat priesters en koningen altijd alleen gecremeerd worden. Burgers worden vaak en zeker boeren gezamenlijk gecremeerd. Het lichaam wordt dan wel eerder gecremeerd, maar de ceremonie is dan later gezamenlijk met anderen dit natuurlijk i.v.m. de kosten.
Het was warm bij de tempel en de kinderen vonden het wel genoeg. We reden een klein stukje om te gaan eten."

 

 

 

 

 



Copyright © 2014 - 2018 WINT. All Rights Reserved. | Privacy Policy |