LOMBOK
AUTO
 

     

ENGLISH 

 
 

  Terug naar: Bali Tourism
 

  Lombok

  Lombok - Airport

  Lombok - Afstandstabel

  Lombok - ATM/ Pinnen

  Lombok - Autohuur

  Lombok - Tweewielers

  Lombok - Kaart

  Ampenan

  Bangsal

  Bayan

  Cakranegara

  Gerupuk (Grupuk)

  Kuta (Lombok)

  Labuhan Lombok

  Lembar

  Mataram

  Mayura Tempel/ Park

  Monkey Forest

  Praya

  Pura Agung Gunung Sari

  Pura Batu Bolong

  Pura Gunung Pengsong

  Pura Lingsar Tempel

  Pura Meru Tempel

  Pura Suranadi

  Rinjani Beklimmen

  Senaru

  Senggigi

  Sekotong - Schiereiland

  Sukarara

  Taman Narmada

  Tanjung

  Tetebatu
 

  De Gili Eilanden

  Gili Trawangan

  Gili Meno

  Gili Air

  Gili Asahan

  Gili Gede

  Gili Layer

  Gili Nanggu

  Sasak Bevolking
 

 

 


 

AUTORIJDEN

"Naast het verkennen van de omgeving staat ons nog een taak te wachten, slippers kopen! Want na een boottocht, autorit, restaurant, aankomst in hotel en scootertocht met blote voeten is het toch echt tijd om wat schoeisel te halen. Na een mooie weg langs de kustlijn met ongerepte stranden komen we in de hoofdstad Mataram aan. Enkele malen stoppen we om een shop te vinden en constant stoppen er mensen om te vragen waar we heen moeten. Een meisje is zelfs zo vriendelijk om ons naar een winkel te begeleiden. Met slippers van 80 cent om de voeten gingen we een moskee bezoeken en daarna op zoek naar een bekende tempel. "


Autohuur

          Het huren van een auto in IndonesiŽ of het huren van een tweewieler kan op Lombok gemakkelijk zijn, maar het rijden op Lombok veel complexer. In IndonesiŽ rijd je aan de linkerkant van de baan. Bij een auto houdt dat in, dat het stuur aan de rechterkant zit en er geen automatische versnelling is. Je moet van tevoren alles controleren: remmen, koplampen, claxon, de goede werking van de ruitenwissers, de indicatoren, de airconditioning, de aanwezigheid van olie en vloeistof van remmen, de aanwezigheid van een reservewiel in goede staat (dit laatste kan zeer nuttig zijn op de vaak hobbelige wegen van Lombok), en de aanwezigheid van spiegels (een accessoire, dat door de meeste bestuurders als nutteloos wordt beschouwd) maar essentieel voor uw veiligheid. Hier komt nog bij, dat een buitenlander vaak de schuld krijgt (en dat vaak niet is) en de kosten een grote hap uit je vakantiebudget is. Kortom: bezint, eer gij begint!

Heb je toch pech bij een hopelijk (klein) ongelukje, dan wordt het misschien ergerlijk. Vooral de lokale bevolking, die naar elkaar glimlacht, weet dat IndonesiŽrs, die een auto besturen niet allemaal hun rijbewijs hebben gehaald. Jij bent in hun ogen de rijke toerist.
Een uitdrukking om uit het hoofd te leren, voordat je begint: " hati hati ", wat "aandacht, gevaar" betekent. Je zult (zelden) een bord zien, dat een mogelijk gevaar aangeeft. Er zijn weinig wegwijzers op de wegen van Lombok (en zeer weinig verkeerslichten). Bijna geen stoplichten en er zijn geen snelheidscontroles.
Voordat je op excursie gaat, moet je de route goed voorbereiden door het aantal kruispunten te tellen en let daarbij op de namen van de dorpen. Neem indien mogelijk een routekaart mee. IndonesiŽrs in de dorpen zijn vaak verrast door de wegenkaarten en de meeste van hen kunnen hun woonplaats op de kaart niet vinden.

 

Je moet goed opletten als een hond of kip op de weg oversteekt (kippen zijn kostbaar in Lombok), of een kind dat te voet, of een fiets voor je auto valt, of een kar getrokken door een klein paard, of een volgeladen vrachtwagen. Om nog maar te zwijgen over geiten, koeien, buffels en soms kleine paarden die plotseling de rijbaan op gaan. Rijd langzaam en blijf gefocust.
Een IndonesiŽr zal je rechts of links van je huurauto inhalen, wat volgens hem de meest praktische lijkt op dat moment. Kijk goed in je spiegel, voordat je links afslaat.
Op kruispunten op het platteland of in dorpen, gebruiken auto- en vrachtwagenchauffeurs hun alarmlichten, voordat ze het kruispunt oversteken. Dit doen ze, omdat er (behalve in Mataram) geen stoplichten zijn. Zet de alarmlichten aan, vlak voordat je een kruispunt nadert op het platteland.


's Nachts hebben voertuigen (twee of vier wielen) niet allemaal werkende koplampen. Op Lombok wordt een achteruitkijkspiegel bijna nooit gebruikt. Jonge IndonesiŽrs gebruiken het als een spiegel om hun uiterlijk te controleren, zelfs tijdens het rijden. Kortom: op Lombok is de spiegel gewoon ... decoratie.
De IndonesiŽr (en met name de jonge IndonesiŽr) aanbidt zijn mobiele telefoon. Maar de IndonesiŽr stopt niet langs de kant van de weg om een sms of appje te lezen of te beantwoorden. Dit doet hij tijdens het rijden.
Er is heel weinig openbare verlichting in de dorpen en het is bijna afwezig op wegen buiten het dorp. Wees dus vooral voorzichtig in de nacht en rijd weer met gematigde snelheid om niet te worden verrast door: een late kip, een dronken toerist, een zwerfhond, een afgewaaide boomtak door een windstoot van vijf minuten geleden, etc.
als een IndonesiŽr eenmaal onderweg is, spot hij volstrekt met alles wat er achter hem gebeurt. Hij gaat vooruit.

Als dit je allemaal bang maakt, begrijp dan alsjeblieft:

  • Ik heb hier alle situaties verzameld die tot moeilijkheden leiden, zelfs als de meesten deel uitmaken van het dagelijks leven.

  • Het huren van een auto kan ook gedaan worden met een chauffeur, die overdag betaald wordt (indien mogelijk een beetje Engels), en deze prijs is niet exorbitant hoog op Lombok.

  • Alvorens in Lombok (of IndonesiŽ) te rijden, zullen velen de drang hebben om een ​​tweewieler, scooter of brommer te huren. Het is leuk, het is heet, het verandert de auto!

Mijn Indonesische vrienden hebben me regelmatig verteld, dat als ik toevallig een hond of kip op de weg aanrijdt, de compensatie direct moet onderhandelen en contant moet betalen. Maar als ik per ongeluk een dorpeling aanrijd, of ik het nu fout heb of niet, moet ik meteen naar het volgende politiebureau gaan om de autoriteiten te waarschuwen en ... moet ik het populaire losgeld op hen loslaten, voordat ze de gewonde gaan helpen.

 

 

 

 

Copyright © 2014 - 2018 WINT. All Rights Reserved. | Privacy Policy |